Bij stichting N8 | Museumnacht Amsterdam ben ik 3 jaar lang eindverantwoordelijk geweest voor de organisatie van dit evenement. Daar kwam niet alleen de coördinatie van ruim 50 instellingen bij kijken, maar het ook het selecteren en aansturen van creatieve bureau’s, het ticketingbedrijf en het opzetten van strategische partnerships.
In 2014 vierde de Museumnacht Amsterdam haar 15e verjaardag. Voor deze jubileumeditie kozen we met ontwerpbureau Festina Lente Collective voor deze spannende campagne ‘Art Sells’. Een vette knipoog naar het adagium sex sells, maar waarbij we ons de vraag stelden: mag je seks gebruiken om kunst en cultuur aan de man te brengen? En in dit geval nog eens specifiek aan jongeren tussen de 18 en 35 jaar oud.
De gedurfde fotocampagne is geschoten door de grote Govert de Roos en deed veel stof opwaaien. De campagne was de talk of the town en niet iedereen was even positief. Maar de campagne werkte: de doelgroep vond het prachtig en de Museumnacht verkocht eerder uit dan ooit.
Om de beeldcampagne nog meer te laden is er in aanloop naar de Nacht een kick-off georganiseerd in het Bijbels Museum. Daar gingen wij in gesprek met het publiek, kunstenaars, musea en reclamemakers.
Facts & figures
-
- Ruim 32.000 bezoekers verspreid over ruim 50 locaties in Amsterdam
- Meer dan 1.000.000 bezoekers op de campagne website
- Ruim 50% nieuwe bezoekers
- O.a. verantwoordelijk voor: coördinatie musea, aansturing ontwerpbureau en buitencampagne