Stichting NDSM-werf

Stichting NDSM-werf

Stichting NDSM-werf beheert, cureert en programmeert de iconische voormalige scheepswerf in Amsterdam-Noord. Toen medio jaren ’80 van de vorige eeuw de scheepsbouwactiviteiten op de NDSM-werf voorgoed stopten, werd het gebied al gauw een gebied waar vooral dingen gebeurden die het daglicht niet konden verdragen. Gelukkig werd het gebied ontdekt door pionierende kunstenaars en bloeide het gebied op tot het kleurrijke, creatieve gebied wat het nu is. 

In oktober 2019 startte ik als marketing & communicatiemanager bij de Stichting. Aan mij de taak om onze organisatie scherper te profileren en te positioneren. Want naast het beheer (schoon, veilig en heel houden van de werf) zijn wij ook verantwoordelijk voor de culturele programmering, zoals muziekfestivals en de IJ-hallen. Tot slot cureren wij ook de kunst in de publieke ruimte. Tal van mooie kunstprojecten zoals Ferrotopia van Joep van Lieshout of Franchise Freedom van Studio Drift hebben op de werf gestaan, maar voor de buitenwereld was het niet altijd duidelijk dat wij (mede)initiatiefnemer zijn geweest. 

Daarnaast is de Stichting actief betrokken bij de wens van wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid en Ruimtelijke Ontwikkeling) om de werf radicaal te vergroenen. Stichting NDSM-werf heeft daartoe het NDSM Playbook ontwikkeld, met daarin tientallen plannen van kunstenaars, creatieven, makers en ondernemers met vergroeningsplannen die in de komende 3 jaar mogelijk worden uitgevoerd. De plannen houden rekening met het industrieel erfgoed en de monumentale status en sluiten ook aan bij het ruige karakter van de werf. 

In het kader van het 10-jarig bestaan van de Stichting zijn we ook gestart met een podcastreeks die gaat over architectuur, design, kunst en cultuur in de publieke ruimte en het belang van een plek als de NDSM-werf voor Amsterdam.

In mijn dagelijkse bezigheden ben ik verantwoordelijk voor de contentstrategie, pr, branding en maak ik onderdeel uit van het programmateam.

Facts & figures