Stichting NDSM-werf

Stichting NDSM-werf beheert, cureert en programmeert de iconische voormalige scheepswerf in Amsterdam-Noord. Toen medio jaren ’80 van de vorige eeuw de scheepsbouwactiviteiten op de NDSM-werf voorgoed stopten, werd het gebied al gauw een gebied waar vooral dingen gebeurden die het daglicht niet konden verdragen. Gelukkig werd het gebied ontdekt door pionierende kunstenaars en bloeide het gebied op tot het kleurrijke, creatieve gebied wat het nu is. 

In oktober 2019 startte Eric als marketing & communicatiemanager bij de Stichting. Aan hem de taak om onze organisatie scherper te profileren en te positioneren. Want naast de culturele programmering, zoals muziekfestivals en de IJ-hallen, is de stichting ook verantwoordelijk voor het cureren van de kunst in de publieke ruimte.  Tal van mooie kunstprojecten zoals Ferrotopia van Joep van Lieshout of Franchise Freedom van Studio Drift hebben op de werf gestaan, maar voor de buitenwereld was het niet altijd duidelijk dat zij (mede)initiatiefnemer zijn geweest. Tot slot houdt zij de werf schoon, veilig en heel.

Daarnaast is de Stichting actief betrokken bij de wens van wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid en Ruimtelijke Ontwikkeling) om de werf radicaal te vergroenen. Stichting NDSM-werf heeft daartoe het NDSM Playbook ontwikkeld, met daarin tientallen plannen van kunstenaars, creatieven, makers en ondernemers met vergroeningsplannen die in de komende 3 jaar mogelijk worden uitgevoerd. De plannen houden rekening met het industrieel erfgoed en de monumentale status en sluiten ook aan bij het ruige karakter van de werf. 

In het kader van het 10-jarig bestaan van de Stichting zijn ze ook gestart met een podcastreeks die gaat over architectuur, design, kunst en cultuur in de publieke ruimte en het belang van een plek als de NDSM-werf voor Amsterdam.

Eric is verantwoordelijk voor de contentstrategie, pr, branding en maakt onderdeel uit van het programmateam.

Facts & figures